آسمان در انتظار ظهور یک ستاره جدید

  1. خانه
  2. اخبار
  3. آسمان در انتظار ظهور یک ستاره جدید

آسمان در انتظار ظهور یک ستاره جدید

اغلب پدیده‌های نجومی همواره زیبا هستند، ولی فقط بعضی از آن‌ها یک سال را به طور خاص تاریخی می‌کنند. انفجار نواختری یکی از این رخدادهای کیهانی است که در طول زندگی شاید فقط یک‌بار بتوان آن را با چشم غیرمسلح دید. در فاصله 3000 سال نوری از زمین ستاره‌‌ای وجود دارد که مواد سطح ستاره همسایه خود را می‌بلعد و تقریبا هر 80 سال به طور چشم‌گیری فوران هسته‌ای می‌کند. این فوران که Nova نامیده‌ می‌شود، نور ستاره را برای مدتی 100 تا 10 هزار بار افزایش می‌دهد و ممکن است از دید ساکنان زمین باعث ظهور یک ستاره جدید در آسمان شود.

طبق گزارش‌های موجود، ستاره تی تاج شمالی آخرین‌بار در سال 1946 ظهور کرده و سپس ناپدید شده است. بنابر مشاهدات نور این ستاره قبل از انفجار نواختری کاهش پیدا می‌کند و ظرف یک سال بعد رفتار هیجانی خود را آغاز می‌کند. ستاره‌شناسان با توجه به این نکته پیوسته ستاره تی تاج شمالی را زیر نظر داشتند و توانستند افت نور آن را در سال 2023 ببینند. بنابراین انتظار می‌رود بازه تابستان تا پاییز 2024 آسمان میزبان آتش‌بازی این ستاره جدید باشد. پیش‌بینی می‌شود نواختر تی تاج شمالی در اوج درخشش به اندازه ستاره قطبی نورانی‌ شود.

در این پست می‌توانید اطلاعات مربوط به انفجار نواختری ستاره تی تاج شمالی و همچنین راهنمای رصد با چشم غیرمسلح آن را از کشور ایران (تهران) ببینید. دوستان خود را از این پدیده نادر نجومی مطلع کنید!

نویسنده و گرافیست: امیررضا توکلی
منابع: Star walk – Nasa

نوشتهٔ پیشین
تلسکوپ جیمز وب با دستان خالی موفق به یک کشف جدید شد!

پست های مرتبط

نتیجه‌ای پیدا نشد.
فهرست