امکانات رصدی رصدخانه ملی ایران

مکان یابی
inola
تلسکوپ ino 340

تلسکوپ INO340

طراحی نوری تلسکوپ Ritchey-Chrétien کلاسیک با دو آینه اولیه و ثانویه است. آینه اولیه هذلولی شکل است که میدان دید در حدود ۲۰ دقیقه قوسی را جهت انجام فعالیت های گوناگون نجومی مهیا می کند. آینه ثانویه ۶۰۰ میلی متری نور را از آینه اولیه بازتاب می دهد و توسط یک هگزاپاد کنترل می شود که می تواند آینه ثانویه را در شش درجه آزادی حرکت دهد. آینه اولیه به صورت فعال در حالت حلقه بسته یا باز کنترل می شود. نسبت کانونی تلسکوپ f / ۱۱.۲۴ است.

سامانه میدان دید باز INOLA

این آرایه متشکل از سه لنز کانن ۴۰۰ است که بطور همخط و همزمان با هم و در سه فیلتر جداگانه در طول موج مرئی رصد انجام می دهند. سامانه INOLA به دست تیم توسعه فناوری رصدخانه ملی ایران طراحی و ساخته شده است. این تلسکوپ برای رصد اجرام دارای درخشندگی سطحی بسیار کم طراحی شده است و این کار را با استفاده از کاهش شدید نور پراکنده شده و بازتاب های داخلی خود انجام می دهد. در حال حاضر این آرایه در محل رصدخانه ملی ایران نصب شده است و فعالیت علمی خود را آغاز کرده است.

پایش سایت

ایستگاه پایش سایت شامل سه بخش می باشد. پایش دید نجومی (Auto_DIMM)، دوربین all sky و دیگری ایستگاه هواشناسی. مانیتور دید نجومی با استفاده از یک تلسکوپ اتوماتیک که بر روی یک پایه استوایی نصب شده است مجهز به یک ماسک با دو سوراخ در دهانه ورودی اش است. تلسکوپ بر روی یک برج بلند نصب شده است. این سیستم به صورت خودکار با استفاده از نرم افزار اختصاصی کار می کند و کنترل شرایط محیطی تلسکوپ را بر عهده دارد. سامانه پایش سایت در فاصله  ۵۰۰ متری از قله اصلی نصب شده است. داده ها با استفاده از ترکیبی از مایکروویو و شبکه ملی فیبر نوری به یک سرور در تهران داده می شوند. این داده ها بصورت آنلاین از طریق وب سایت رصدخانه ملی قابل دسترسی هستند. سنجش آب و هوا و اندازه گیری دید نجومی به طور منظم انجام می شود. دوربین all sky نیز که در محل دیگری در سایت نصب شده است شرایط آسمان را به طور ۲۴ ساعته رصد می کند.

فهرست